Pages

Sunday 22 June 2014

Lewat tengah malam

Assalamualaikum and hi semua...

Ok hari ni Cik Sunshine nak post guna bahasa Malaysia.. Hari ni Cik Sunshine x nak speaking2.. Selain hari Jumaat dan Sabtu Cik Sunshine akan update guna bahasa Malaysia okey kawan2..

      Tengah2 malam ni ape la Cik Sunshine nie nak cerita kan.. Buat masa sekarang post2 dkat blog akan di kemas kini pada lewat tengah malam... haaaa kau...seram x???? Ok x seram..

Awak2 semua nak taw sebab ape kita buat tengah malam.. sebab kita habis keje part time kul 11 malam. Lepas habis keje buat la benda2 yang patut dulu sebab tu lambat sikit. Siang kita keje dan sangat sangat sangat sibuk (sebenarnya x sibuk sgt pun..poyo jer lebih nie)

       Cakap pasal keje ni ada la sikit nak cerita bab2 keje ni..

Kita ni buat part time kat satu kedai mkn nie.. keje lapan jam dpt RM20. Nak taw x apa respon yg kita dapat kalau bgtaw kwn2

        "20 hinggit jer? Sikit giler"

Ada yang cakap mcm ni pun ade
     
        "Giler arr ko, mcm kuli jer aku rase ko ni"

Wahai kawan2 ku.. kita nie keje part time jer. Lagi satu bukan penat pun. Kalau penat sekalipun kita rasa semua benda yang kita buat blh jd penat. Mana ada keje yang mudah.

Meh sini kita cita mcm mane keje kita kat sana. Kita ni kitchen helper jer dalam bahasa Malaysianya pembantu dapur. Jadi... bila ada orang order makan kita tolong la sikit2 kat dapur tu. Potong2, cuci2, makan2..haaaa

Tutup cerita pasal ape yang kita buat, meh kita nak cite pasal org yang minta keje tp tup tup behenti keje tanpa notis.

         Tempat keje kita ni adalah salah satu kedai makan franchise. Tempat keje kita ni kekurangan pekerja jadinya tergantunglah banner JAWATAN KOSONG.

Ramai la yang datang minta keje. Bila dapat keje mereka2 akan datang pada esok harinya untuk memulakan hari pertama bekerja.

         Tapi bila diorang hari pertama bekerja akan dengarla diorang cakap bosanla, penatla. Apa yang korang nak sebenarnya. Tolonglah...baru hari pertama keje dah cakap mcm tu..

Bila hari pertama dah cakap mcm tu maka esoknya cabutla.. x datang2 dah. Masa minta keje beriya-iya ckp boleh itu ini tapi dah keje lain pula jadinya.

Mungkin semua orang mempunyai pandangan dan pendirian yang berbeza. Tapi bagi kita la semua keje akan rasa penat dan kadang2 akan rasa bosan. Tapi relaks la.. buat cool sudah. Sabar la.. nnt mesti okey, seronok dan ada kebaikan juga.

Antara alasan2 yang mereka2 akan cerita kat kita sebelum cabut;

       1. Penat
       2. X boleh nak adapt dengan bos
       3. Dapat keje tempat lain (ni x logik kalau kau baru masuk keje ari ni kau bgtaw alasan nie)
       4. Xseronok x best la..(ape ko ingat ni disko nak seronok2)

Bila diorg dah cabut bos akan kol diorg kenapa x mai keje ari ni, dan alasan yang aku dgr

      1. Eksiden (aku baru jer nmpk kau td weyhh)
      2. Ade kematian (ni aku pantang betul org main bab2 hidup mati ni)
      3. X sihat, demam
      4. Moto rosakla itu rosakla

Macam2 alasan mereka2 ni bagi tapi x dtg gak lepas tu..Nak behenti cuba ckp elok2. xder orang nak maki hamun kau. Paling koman pun nnt bos akan tanya kenapa nak behenti? Betul x? Ada ke orang nak larang kau behenti keje. Dah ko nak behenti, bagi jer la xkan nak paksa lg. kang ade yang report dekat pejabat buruh lak...haha...

Jadi sebelum kita nak beradu ni kita nak ckpla dan bagi nasihat skit (amboi nasihat tu..)

Kalau nak kerja, buat betul-betul
Kalau nak berhenti, bagi notis awal-awal
Kalau tak nak kerja, jangan gatal sgt cari kerja. Duk umah jer.


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com